Zapachy odgrywają ogromną rolę, mają duży wpływ na samopoczucie i nastrój, dlatego tak ważna jest ich rola w miejscach, w których zależy nam na wywarciu jak najbardziej pozytywnego wrażenia gości. Nie dziwi więc tak szybki rozwój nowej gałęzi współczesnego marketingu – aromamarketingu, który opiera się na kontrolowanym wykorzystaniu zmysłu węchu.
Zastosowanie odpowiedniego zapachu w miejscach publicznych (restauracjach, hotelach, gabinetach itd.) ma bardzo duży oddziaływanie na klientów i wpływa na ich decyzje. Ponadto zapach buduje prestiż i atmosferę danego miejsca, co z kolei przekłada się na budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Odpowiednio dobrane zapachy to część brandingu marki sprawiających, że klienci przywiązują się do niej i chętnie korzystają z jej usług.
Jaką rolę odgrywa dobrze dobrany zapach?
- Wpływa na komfort psychiczny i fizyczny (zarówno klientów i gości, jak i pracowników).
- Wywołuje pozytywne i miłe emocje, uczucia.
- Podnosi prestiż marki, wpływa na budowanie wizerunku, wzmaga poczucie luksusu.
- Zachęca do skorzystania z usług, zrobienia zakupów czy zapoznania się z ofertą.
- Powoduje wzrost koncentracji, uwagi, skupienia (co z kolei przekłada się na spadek ilości popełnianych błędów przez osoby pracujące w danym pomieszczeniu).
- Relaksuje, odpręża, pomaga się wyciszyć (wywołuje uczucie komfortu i bezpieczeństwa).
- Oddziałuje na pamięć emocjonalną (dana nuta zapachowa przywołuje skojarzenia z daną marką).
Jaki zapach do restauracji, hotelu czy sklepu wybrać?
Marketing zapachowy jest wykorzystywany w bardzo różny sposób. W zależności od branży i profilu działalności firmy oraz celów, jakie zostały postawione korzysta się z różnych nut zapachowych. Innych odświeżaczy powietrza używa się w restauracjach, innych w hotelach czy gabinetach SPA, a jeszcze inne zalecane są do sklepów.
Wybierając odświeżacz powietrza konieczne jest zwrócenie uwagi nie tylko na sam zapach, ale również jakość produktu. Warto sięgnąć po odświeżacze markowe, od sprawdzonych producentów, bo tylko one zapewnią świeży, niedrażniący i niezmienny zapach. Z całą pewnością odradza się stosowanie odświeżaczy w sprayu – lepiej jest postawić na markowe odświeżacze w dozownikach (są wydajniejsze – pachną nawet do 100 dni i zapewniają długotrwały efekt świeżości).
Zobacz markowe odświeżacze powietrza: https://www.higienaserwis.pl/produkty-bulkysoft/wklady-odswiezaczy-powietrza
Przykłady wykorzystania zapachów w różnych branżach
Marketing zapachowy w sklepach:
- w piekarniach: aromat świeżego pieczywa lub nuty wanilii,
- w sklepach sportowych: odświeżacze cytrusowe, świeże i dodające energii zapachy,
- w sklepach odzieżowych: delikatne aromaty (wanilia, lawenda), zapachy kwiatowe,
- w sklepach meblowych: zapachy leśne, drzewne lub pomarańczowe.
W hotelach stosuje się odświeżacze powietrza o delikatnych, lekkich i przyjemnie kojących zapachach, dających zarówno poczucie ciepła, jak i luksusu.
Biura podróży stawiają na zapachy cytrusowe i morskie, odświeżające i energetyzujące – przywołują one na myśl tropiki, egzotyczne wakacje i lato.
Gabinety SPA i kosmetyczne korzystają z odświeżaczy powietrza o subtelnych zapachach, które pozwalają się odprężyć, zrelaksować, uspokoić i wyciszyć.